English Bulletin Board [English]
Spring has come, the flowers are in bloom, and the kids are back in school. There are many small changes that have been made to the English program this year and I would like to introduce you to one of them. It’s the English bulletin board.
As you head up the staircase in building one between the first and second floor, you can find the English bulletin board. Each month there will be a new theme that the kids can enjoy. This month’s theme is self-introductions. The kids are able to meet famous characters like Doraemon, Buzz Lightyear, and Minnie Mouse.
Also, there is a weekly question in the Q&A corner. The kids are able to read a question and choose an answer. The question for week one was “What’s your favorite color?” Having ten choices to choose from, the kids looked forward to finding out the most popular colors in the school.
Here are the results from week one. The winner is...
1. Light blue (95 votes) 2. Blue (50) 3. Yellow (42) 4. Pink (39) 5. Orange (35) 6. Purple (34) 7. Red (31) 8. Silver (26) 9. Green (25) 10. Gold (18)
This week’s question is “Which is your favorite, cats or dogs?” I personally like cats more, but we will have to wait to see which is the most popular in the school.
英語のスペシャルレッスン(5年) [English]
今日の5年生の英語は,アラン先生のスペシャルレッスンでした。今日は体育館に集合して,英語によるバスケットボールの授業を行いました。体を動かしながら言葉をいっしょに覚えていきました。
バスケットボールの説明も全部英語です。こうやるとうまくいくよ,というアドバイスにみんな必死に耳を傾けて聞いています。
後半は男女に分かれてシュートゲームをしました。シュートが決まると,みんなから大きな”nice shot!”の声があがりました。
1組の授業のときには2年生も授業の様子を見にきてくれました。いっしょに拍手をしたり,大きな声を出したりしながら授業を盛り上げてくれました。
Where am I ? [English]
4年生は,英語の授業で「どこにいるでしょう?」クイズづくりに挑戦しました。
zoo,library,movie theater,circusなどの場所が答えになるように,クイズの文をペアで考えていきました。
分からない言葉は先生に質問したり,辞書で調べたりしながら文を作りました。
いよいよクイズの発表。大きな声で,しっかり問題の文を言うことができました。ほかのグループは,よく聞いて友だちの”Where am I ?” の答えを考えます。
4年生の子どもたちが考えたクイズの一部を紹介します。答えは分かりますか?
Q1: There are many people on the seats. There is a big screen. I have popcorn and juice. Where am I ?
Q2: I can see pilots. I can hear announcements. I have a passport in my suitcase. Where am I ?
Q3: I can see many people. I have a fork and a knife. I can eat steak. Where am I ?
英語のスピーチに挑戦(6年) [English]
英語の授業で,6年生が日本の文化を紹介するスピーチに挑戦しました。
今日までに”Anime”,”Asakusa”,”Tokyo SkyTree”,”Hinamatsuri”,”Okonomiyaki” など,日本の名所や行事,食べ物などから題材を選び,スピーチ原稿を準備してきました。今日の発表では,自分で考えた文をきれいな発音でみんなに伝えることができたのではないかと思います。中には原稿を持たずにスピーチに挑戦する人もいて,参観した先生方も感心していました。
6年3組の教室には2年生のみんなも見に来てくれました。
英語のスペシャルレッスン [English]
小学部では,子どもたちが楽しみながら英語を覚えることができるように,アラン先生やクリス先生によるスペシャルレッスンを行っています。11月には,アラン先生によるバスケットボールの授業と,クリス先生によるアートの授業がありました。
アラン先生のバスケットボールの授業では,dribble,pass,shootなど,バスケットボールのゲームで使う単語を実技といっしょに覚えたあと,handlingの練習をしました。シュートの基礎を練習したあとには,アラン先生がダンクシュートを見せてくれました。
クリス先生のアートの授業は,Cubism Portrait(立体の人物画)の描き方を教わりました。立体画法のお話を聞いたあとで2人組になり,友だちの顔を木炭を使って描きました。ピカソの絵のような,とてもすばらしい作品ができあがりました。
また,授業以外の時間にも英語に親しむことができるよう,各クラスにEnglish Bonusのプリントを用意してあります。子どもたちは,朝の時間や休み時間にプリントの問題を解き,終わったものは職員室前の引き出しに入れます。たくさんのプリントを提出できた児童はCertificate(証明書)をもらうことができます。